Kobiety zasługują na miano wiarygodnych finansowo klientek ze względu na lepszą solidność płatniczą. Warto sprzedawać im swoje usługi i produkty, także z odroczonym terminem płatności. Zdecydowanie lepiej od mężczyzn spłacają zobowiązania kredytowe oraz pozakredytowe, a niesolidnych dłużniczek jest wśród nich zdecydowanie mniej niż w gronie mężczyzn. Udział kobiet oraz mężczyzn w łącznej liczbie osób z zaległościami wynosi odpowiednio 38 proc. i 62 proc – wynika z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK. Jeszcze większe dysproporcje widać, gdy analizuje się wartość zaległości. Panie mają ponad dwa razy mniej opóźnionych i nieopłaconych zobowiązań niż panowie. Kwoty te nie mają szans zrównać się nawet po odjęciu mężczyznom ponad 15,8 mld zł długów alimentacyjnych, w 96 proc. należących do ojców. Jak one to robią? Być może kluczem do sukcesu jest fakt, że cenią sobie bezpieczeństwo finansowe i wbrew stereotypowi są bardziej racjonalne od mężczyzn.
Choć przeważnie gorzej zarabiają od mężczyzn, są często mniej aktywne zawodowo, bardziej lubią zakupy, równie chętnie jak mężczyźni zaciągają kredyty i pożyczki, to mimo to zdecydowanie lepiej obsługują swoje zobowiązania i cenią sobie bezpieczeństwo finansowe – wynika z badania wykonanego na potrzeby BIG InfoMonitor. Dla kobiet zdecydowanie częściej zbyt niskie łączne zarobki w gospodarstwie domowym są powodem do niepokoju, a nawet przyczyną sporów w rodzinie (21 proc. kobiet vs. 12 proc. panów). Mają też większą potrzebę posiadania oszczędności, a gdy jest kiepsko finansowo, chętniej od panów decydują się na szukanie lepszej pracy. Zaufanie i szczerość oraz umiejętność planowania wydatków to dla nich dwa najważniejsze aspekty budowania dobrych relacji finansowych. W efekcie ich udział w liczbie niesolidnych dłużników, jak i kwocie zaległości jest zdecydowanie niższy niż w przypadku mężczyzn.
Jak wynika z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK, zaległe zobowiązania zarówno kredytowe, jak i pozakredytowe kobiet wyniosły na koniec grudnia minionego roku 26,2 mld zł, a mężczyzn – 58,4 mld zł. Niesolidnych dłużniczek jest niecałe 952 tys., natomiast niesolidnych dłużników blisko 1,6 mln. Pań jest dla przykładu zdecydowanie mniej wśród niesolidnych dłużników telekomów czy zarządców nieruchomości. Nie mówiąc już o alimentach, gdzie niepłacących matek jest zaledwie 4 proc. Średnio na kobietę przypada 27,5 tys. zł z łącznych zaległości, podczas gdy na mężczyznę ponad 37 tys. zł.
- Mniejsze zaległości finansowe kobiet mają co najmniej dwa źródła. Po pierwsze kobiety bardziej odpowiedzialnie podchodzą do wydatków, szczególnie w przypadku większych kwot są ostrożniejsze i mniej skłonne do ryzyka. Po drugie, ponieważ często zarabiają mniej od swoich partnerów, mają niższą zdolność kredytową w bankach i firmach udzielających pożyczek. To sprawia, że mężczyźni zaciągają wyższe kwoty zobowiązań, a tym samym biorą na siebie większe wydatki związane z ich obsługą, a w przypadku trudności finansowych są obciążani wyższymi kwotami zaległych długów. Ale to panie częściej niż panowie planują w tym roku wyprostować swoją sytuację finansową – wskazuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Rekordzistce wśród kobiet o największej wartości zaległych zobowiązań, która nie dała rady spłacić 74 mln zł, do męskiego rekordu brakuje 18 mln zł. Na 10 największych rekordzistów w Polsce przypadają tylko cztery kobiety.

Źródło: Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor i baza BIK
- Finanse kobiet to temat, który zyskuje na znaczeniu w dzisiejszym świecie. W miarę jak kobiety coraz częściej zajmują kluczowe stanowiska w biznesie, polityce i innych dziedzinach życia, ich rola w zarządzaniu finansami także domowymi staje się nieodzowna. Rośnie również liczba kobietek singielek, które muszą samodzielnie zarządzać swoimi finansami. Niestety nadal, wiele kobiet boryka się z wyzwaniami związanymi z nierównością płac, brakiem dostępu do edukacji finansowej oraz stereotypami dotyczącymi ich zdolności do zarządzania pieniędzmi. Jednak jak się okazuje to właśnie kobiety potrafią skuteczniej zarządzać finansami, szczególnie osobistymi i własnego gospodarstwa domowego – podsumowuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Kobiety częściej niż mężczyźni wspierają się kredytami i pożyczkami, choć na niższe kwoty
Rynek kredytowy w Polsce wykazuje różnice w zachowaniach i preferencjach kredytowych między kobietami a mężczyznami. Potwierdza to analiza BIK - największej w Polsce bazy informacyjnej o kredytach i pożyczkach ponad 25 milionów osób. Kobiety częściej niż mężczyźni wspierają się kredytami i pożyczkami, choć na niższe kwoty. W 2024 roku, w stosunku do roku wcześniej, panie zaciągnęły więcej zobowiązań zarówno pod względem kwoty, jak i liczby.
Wartość zaciągniętych przez kobiety zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek wzrosła w 2024 roku o 37 proc. w porównaniu z 2023 r., a dla mężczyzn wzrost ten wyniósł 29 proc. Jeszcze większa przewaga widoczna jest w ujęciu liczbowym, z której wynika że prawie o dwie trzecie (64,5 proc.) wzrosła liczba zobowiązań podjętych przez panie, podczas gdy u panów ich liczba wzrosła o 41,3 proc.
Ogólny wzrost liczby (32,7 proc.) i wartości kredytów (54,5 proc.) wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na finansowanie wśród konsumentów, a przewaga kobiet może oznaczać, że aktywnie partycypują i podejmują coraz więcej decyzji o wydatkach gospodarstw domowych.
- Kobiety są bardziej skłonne do korzystania z nowoczesnych form finansowania, takich jak płatności odroczone, podczas gdy mężczyźni częściej wybierają tradycyjne produkty kredytowe, takie jak karty kredytowe i kredyty gotówkowe. Różnice te mogą wynikać z różnych potrzeb finansowych i preferencji obu płci – mówi Sławomir Nosal, kierownik Zespołu Analiz Business Intelligence, BIK.
Kobiety zdecydowanie dominują w kategorii odroczonych płatności, w 2024 roku zawarły one ponad 66% wszystkich transakcji BNPL. Tylko co trzeci klient korzystający z tej formy finansowania zakupów to mężczyzna (33,6 proc.).
Panowie wykazują większe zainteresowanie kartami kredytowymi i limitami kredytowymi. Również dominują oni w kredytach gotówkowych, z udziałem prawie 56 proc. w wartości ich sprzedaży w 2024 r., podczas gdy kobiety stanowią około 44 proc.
Mniej wyraźne, ale nadal zauważalne są różnice w podejściu do korzystania z kredytów mieszkaniowych, w których panowie odpowiadają za blisko 53 proc. wartości zeszłorocznych transakcji, a kobiety za około 47%. Podobny udział widać w kategorii kredytów ratalnych.
Co ciekawe, najmniejsze różnice występują w korzystaniu z finansowania poza bankami. Mężczyźni i kobiety korzystają z pożyczek pozabankowych niemal na równi, z udziałem odpowiednio 50,5 proc. i 49,5 proc.
Interesujące jest również porównanie solidności płatniczej obu płci.
- BIK zmierzył różnice w jakości korzystania z kredytów między kobietami a mężczyznami, analizując udział kredytów opóźnionych o ponad 90 dni według salda. Wniosek przemawia na korzyść kobiet jako lepszych płatników. Panie generalnie lepiej radzą sobie z terminowym spłacaniem zobowiązań niż mężczyźni w prawie każdej kategorii – wskazuje Sławomir Nosal z BIK.

Źródło: BIK S.A. (stan na 31.01.2025 r.)
Zarówno panowie jak i panie mają największe opóźnienia w spłacie kredytów gotówkowych i limitów kredytowych w koncie. W obu przypadkach jednak lepiej spłacają je panie.
Jedyną kategorią, w której kobiety mają nieco wyższy udział opóźnionych kredytów niż mężczyźni, są pożyczki pozabankowe. Kobiety mają 14,6 proc. opóźnionych kredytów, podczas gdy mężczyźni 14,2 proc.
Wniosek z analizy nasuwa się zatem jeden: kobiety lepiej zarządzają swoimi zobowiązaniami kredytowymi, co może wynikać z bardziej ostrożnego podejścia do finansów i większej dyscypliny w spłacaniu zobowiązań.
BIG InfoMonitor, spółka z Grupy BIK, już od 20 lat dostarcza rynkowi wiarygodne informacje o zadłużeniu osób fizycznych i firm. Pomaga w ten sposób w przeciwdziałaniu zatorom płatniczym i odzyskiwaniu należności. Spółka prowadzi Rejestr Dłużników, do którego na warunkach określonych w Ustawie o BIG, każdy może wpisać dłużnika – firmę lub konsumenta zalegającego z płatnościami. Oprócz długów BIG InfoMonitor gromadzi i udostępnia pozytywne informacje gospodarcze, czyli dane o terminowych płatnościach. Raporty z BIG InfoMonitor zawierają wiarygodne informacje o kondycji finansowej osób i firm i wspierają podmioty gospodarcze w dbaniu o płynność finansową. BIG InfoMonitor posiada jedną z największych baz dłużników – zasoby rejestru obejmują ponad 100 mln informacji gospodarczych. Od początku działalności do rejestru dłużników BIG InfoMonitor wpisano blisko 33 mln zaległych zobowiązań o wartości ponad 347 mld zł. Banki, firmy pożyczkowe i inne instytucje sektora finansowego chętnie korzystają z raportów z BIG InfoMonitor w swoich procesach kredytowych. Badają w ten sposób wiarygodność płatniczą swoich klientów. Od początku działania BIG InfoMonitor udostępnił 303 mln raportów na temat wiarygodności finansowej osób i firm. Informacje o dłużnikach przekazują do BIG InfoMonitor m.in. dostawcy energii elektrycznej, gazu, wody i inne przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, banki, firmy pożyczkowe, operatorzy telefonii stacjonarnej i komórkowej, firmy ubezpieczeniowe, faktoringowe, leasingowe, sektor MŚP i inne duże firmy, zarządcy nieruchomości, transport publiczny, sądy, gminy i urzędy miasta, a także osoby fizyczne.
BIG InfoMonitor jako jedyne Biuro Informacji Gospodarczej umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. Głównym akcjonariuszem BIG InfoMonitor jest Biuro Informacji Kredytowej. Więcej na www.big.pl
Biuro Informacji Kredytowej S.A. wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Jako jedyne biuro kredytowe w Polsce, poprzez internetowy portal www.bik.pl oraz aplikację mobilną Mój BIK, umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu. Systemowe rozwiązania antyfraudowe w portfolio BIK to: Platforma Antyfraudowa BIK, Platforma Blockchain, Platforma Cyber Fraud Detection oraz Platforma Biometrii Behawioralnej. BIK aktywnie wspiera innowacje, adresowane do przedsiębiorców z sektora finansów, a także innych segmentów rynku, startupów, fintechów. Zainicjował zbudowanie jednolitego standardu raportowania danych niefinansowych, tworząc Platformę ESG BIK. Ponadto Biuro gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego, oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 323 mln rachunków należących do 25,2 mln klientów indywidualnych oraz 6,6 mln rachunków należących do 1,7 mln przedsiębiorców. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie Analiz rynkowych i nowoczesnych technologii. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS, zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.
Kobiety zasługują na miano wiarygodnych finansowo klientek ze względu na lepszą solidność płatniczą. Warto sprzedawać im swoje usługi i produkty, także z odroczonym terminem płatności. Zdecydowanie lepiej od mężczyzn spłacają zobowiązania kredytowe oraz pozakredytowe, a niesolidnych dłużniczek jest wśród nich zdecydowanie mniej niż w gronie mężczyzn. Udział kobiet oraz mężczyzn w łącznej liczbie osób z zaległościami wynosi odpowiednio 38 proc. i 62 proc – wynika z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK. Jeszcze większe dysproporcje widać, gdy analizuje się wartość zaległości. Panie mają ponad dwa razy mniej opóźnionych i nieopłaconych zobowiązań niż panowie. Kwoty te nie mają szans zrównać się nawet po odjęciu mężczyznom ponad 15,8 mld zł długów alimentacyjnych, w 96 proc. należących do ojców. Jak one to robią? Być może kluczem do sukcesu jest fakt, że cenią sobie bezpieczeństwo finansowe i wbrew stereotypowi są bardziej racjonalne od mężczyzn.